Bord 2: TEGENPOLEN VAN BETEKENIS: DE 'KLEURENCIRKEL A59' EN HET 'WIEL VAN ROSMALEN'

Het zwarte ‘Wiel van Rosmalen’, dat door Armando is gemaakt, leidt ons naar het verleden. Rond en onder ‘Kleurencirkel A59’ bruist juist het leven van nu. Bij deze kunstwerken gaat het ook om het contrast tussen stilstand en beweging.

Het imposante zwarte ‘Wiel van Rosmalen’ (1992) en de ‘Kleurencirkel A59’ (2013) vormen tegenpolen van elkaar. Het bronzen kunstwerk van Armando toont de sporen van een pijnlijk verleden: herinneringen van de maker aan de Tweede Wereldoorlog. Het gehavende karrenwiel is als het ware op de zandverstuiving tot stilstand gekomen. Lees hierover de woorden van Armando op de sokkel van het beeld. Rond en onder de ‘Kleurencirkel A59’ raast juist het volle leven van nu. Dit kunstwerk van ruim 53 vierkante meter laat zich niet in één blik vangen. Het dwingt de toeschouwer tot beweging: wie de 22 – zowel op elkaar als op de omgeving afgestemde – kleuren op zich wil laten inwerken moet een rondje maken. Vanuit de vier toegangswegen lokt steeds een lichtere kleur wanneer men de rotonde oprijdt. De ogenschijnlijke eenvoud van de ‘Kleurencirkel A59’ staat in schril contrast tot het jarenlange voortraject; dit begon met het voorstel om de rotonde met bloembakken op te fleuren. Voordat dit kunstwerk gerealiseerd kon worden, moesten zes partijen onder leiding van Rijkswaterstaat tot overeenstemming komen.

< Vorige bord | Volgende bord >


Plattegrond:

De 12 borden zijn op de volgende plekken te vinden: